به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

آموزش تایپ نیم فاصله

يكشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۰ ب.ظ

در زبان فارسی، کاربرد فاصله‌ها میان کلمات مهم است و قواعد خاصی دارد. حتی در غیر فارسی نیز فاصله، نیم‌فاصله، فاصلۀ بدون شکست و امثال آن خیلی کاربرد پیدا می‌کنند. برخی تایپیستها، به‌ویژه کسانی که تایپ پایان‌نامه‌های دانشجویی را انجام می‌دهند، از آگاهی کافی برخوردار نیستند. در میان دانشجویان هم آنها که خودشان تایپ پایان نامه و مقالات علمی را عهده‌دار می‌شوند، تایپ نیم فاصله و برخی کاراکترهای دیگر از این دست، مشکل‌آفرین می‌شود. گاه از روشهایی خطا، مثل تایپ تعداد زیادی اسپیس بین دو کلمه بهره می‌گیرند، یا گاه از درج نیم فاصله به‌کل صرف نظر می‌کنند.





در نرم افزار ورد، به منوی اینسرت بروید. در این منو، زیرمنوی سیمبُل را باز کنید.



مطابق شکل، در پنجرۀ سیمبل، دو تـَب وجود دارد؛ یکی سیمبلز، و دیگری اسپشیال کاراکترز. روی تب اسپشیال کاراکترز کلیک می‌کنیم. معمولا باز شدن کامل این صفحه و ظاهر شدن نوشته‌های وسطش، چند ثانیه‌ای طول می‌کشد. صبر کنید.


مطابق شکل زیر، نیم فاصله را در فهرست کاراکترهای ویژه برمی‌گزینیم. نام آن در این فهرست، «NO VIDTH ...» است:



 اکنون با کلیک روی «SHORTCUT KEY»،  برای این کاراکتر، در صفحه کلید خود کلیدی را تعریف می‌کنیم. من کنترل به اضافۀ اسپیس را گذاشته‌ام. شما نیز اگر چنین کنید شاید آسوده‌تر باشید. برای این کار، بعد از کلیک روی SHORTCUT KEY  که در پایین صفحۀ فوق دیده می‌شود این صفحه باز خواهد شد:



 در کادری که بالای آن جملۀ «پرس نیو شرتکات کی» نوشته شده است، کلید میانبر مورد نظر خود، مثلا کنترل و اسپیس را وارد می‌کنیم. سپس دکمۀ «أساین» را می‌زنیم و پنجره را می‌بندیم. دیگر می‌توانیم آسوده کلماتی مثل می‌خورم، به‌خوبی، زده‌ای، کرده‌اند، و... را ـ که در بین اجزای خود نیازمند درج نیم‌فاصله هستند ـ تایپ کنیم.

 

لطفا در صورت وجود هر گونه مشکل، از طریق بخش "تماس با من" یا "نظرات" سوال خود را مطرح کنید و راه حل را جویا شوید.

 

ب) آموزش تایپ انواع دیگر فواصل و شکست کلمات در نرم افزار وُرد

بجز نیم فاصله، برخی دیگر از انواع فاصله‌ها بیان کلمات هستند که می‌توانند خیلی برای حروف چینی و تایپ حرفه‌ای مفید واقع شوند.

اول: گاهی به هر دلیل می‌خواهیم بین دو کلمه فاصله باشد، اما هر دو در یک خط و کنار هم قرار بگیرند، نه این که نیمی از عبارت ما در یک خط و نیمی در خط بعد بیفتد. مثلا تایپ کرده‌ایم «پیامبر اکرم (ص)» و دیده‌ایم که علامت اختصاری «(ص)» در خط بعد واقع شده است. برای این منظور، بین دو کلمه به جای SPC ، دکمۀ SHIFT و  CTRLو  SPC را همزمان فشار می‌دهیم.

دوم: گاهی می‌خواهیم بین دو کلمه خط فاصله بگذاریم. خیلی از افراد به جای درج خط فاصله از علامت ریاضی منها (-) استفاده می‌کنند که بالای خط واقع می‌شود. درست آن است که با فشردن همزمان دکمۀ SHIFT و «ت»، کاراکتر خط فاصلۀ فارسی را درست حروف‌چینی کنیم.

سوم: در همان صفحه ی تصویر دوم، برخی کاراکترهای دیگر هم هست که اگر دوستان سعی کنند آشنا شوند، گاه خیلی مفید خواهد بود.

 
منبع : http://www.fmehrvash.com
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۹
محمد مهدی امجدیان

تایپ صحیح

نیم فاصله

نظرات  (۳)

۰۵ دی ۹۴ ، ۰۰:۳۸ سعید ویسی
سلام. تقریبا همه ی مطالب خوب و کاربردی هستن
۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۹:۳۱ فرزند آدم
فک کنم شیفت و اسپیس هم نیم فاصله بده درسته؟
...
بهر حال ممنون از اطلاع رسانی تون
پاسخ:
سلام
اگر تنظیمات رو انجام بدین بله
در غیر اینصورت نه
خواهش می کنم
امیدوارم مطالب مفید واقع بشن
کاربردی بود
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">