به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

سلام دوستان و همراهان عزیز

یکی از دوستان زیر پست  آموزش نحوه ی قرار دادن متن در وسط سلول در  m.o.word

سوالی رو به این شرح پرسیدند: "چطور در یک  صفحه می‌شه بخشی رو راست چین، بخشی رو وسط و بخشی رو چپ چین کرد؟"

که برداشت من از این سوال نحوه ی ایجاد چند ستون در یک سند مایکروسافت آفیس ورد هست

به همین خاطر میتونید ادامه ی مطلب رو بخونید

 

 

 

در حالت عادی مشغول تایپ متن یک ستونی هستید. اما چنانچه بخواهید میتوانید متن خود را در بیش از یک ستون تایپ کنید . برای استفاده از ستون بندی در ورد باید از زیر منوی Columns که در منوی layout میباشد استفاده کنید .

 

 

حال تعداد ستونهای لازم را برگزینید ( فرضاً سه ستونی ) برای این کار باید روی سه ستونی با ماوس کلیک کنید.

پس از تایپ ستون اول پر شده ، سپس به ستون دوم میرود پس از پر شدن ستون دوم ، ستون سوم پر می گردد و بعد از پر شدن ستون سوم ، صفحه بعد شروع به پر شدن می کند.

 

• تعداد ستون (Presets) :

 

 

توسط این گزینه میتوانید تعداد ستون لازم را انتخاب کنید. همانطور که می بینید در سه ستون اول عرض ستونها مساوی می باشد اما در نوع چهار و پنج Left,Right عرض ستونها مساوی نیست.

اگر انواع ستون بندی بالا مورد پسندتان نبود و تعداد ستون بندی بیشتری نیاز داشتید میتوانید توسط گزینه Number of Columns ، تعداد ستون مورد نیاز را انتخاب کنید.

 

• خط مابین ستونها (Line Between) :

در صورت لزوم و با زدن علامت تیک میتوانید از برنامه بخواهید تا بین ستونهای شما خط بیندازد. درصورتیکه غیر از دستور تک ستون را انتخاب کنید این گزینه فعال میشود.

 

• ترتیب پر شدن ستونها :

در حالت عادی پس از انتخاب ستون بندی بخاطر پیش فرض بودن ، برنامه ستون اول را ستون سمت چپ قرار میدهد و اول این ستون را پر میکند. یعنی اول ستون سمت چپ پر میشود ،سپس ستون وسط و در انتها ستون سمت راست . این موضوع بخاطر این است که Word سطربندی شما را لاتین فرض میکند. اگر نیاز داشتید تا ستون سمت راست اول پر شود، سپس به ترتیب ستونهای دوم و سوم، باید گزینه Right to Left را تیک بزنید.

 

• عرض و فاصله ستونها (Width and Spacing) :

در حالت عادی و بطور پیش فرض برنامه Word تمامی عرض ستونها و فاصله بین ستونها یکسان است . چنانچه خواستید تا دو ستون با عرض های متفاوت داشته باشید باید عرض ستون دلخواه را تغییر دهید و یا فاصله بین ستون را کم یا زیاد کنید.

 

• عرض ستونهای مساوی (Equal Column Width) :

با زدن ضربدر داخل این گزینه عرض ستونهای شما مساوی خواهد شد و تمامی ستونها با هم برابر میگردد. چنانچه داخل این گزینه ضربدر بزنید دیگر قادر به تعریف عرض ستونهای متفاوت نخواهید بود.

 

•شکستن ستونها (Column Break) :

همانطور که میدانید برای رفتن به ستون بندی حتماً باید ستون مورد نظر شما پر شود. اما اگر خواستید تا ستون پر نشده و با همین مقدار به ستون بعد بروید باید از کلید ترکیبی Ctrl+Shift+Enter استفاده کنید یا از منوی Insert زیر منوی Break گزینه Column Break را انتخاب کنید. با استفاده از این دستورات هر چقدر از ستون پر شده باشد مهم نیست ، این ستون نیمه کاره مانده و با همین مقدار به ستون بعد میرود. و برای رفتن به صفحه بعد شما میتوانید از کلید ترکیبی Ctrl+Enter استفاده کنید یا از منوی Insert زیر منوی Break گزینه Page Break را انتخاب کنید.

 

• محدوده عمل ستون :

در صورتیکه قصد دارید قسمتی خاص ستون بندی شود کافیست تا آن قسمت را بلوک کنید و سپس فرمان ستون بندی را روی بلوک اعمال نمائید. اما اگر قبلاً دستور ستون بندی داده اید و حال میخواهید از این پس ستون بندی اعمال نشود متن خود را بلوک نموده و دستور تک ستون را صادر کنید.

 

– شماره صفحه (Page Numbers) :

اکنون روی زیر منوی Page Numbers در منوی Insert کلیک کنید.

 

• موقعیت Position :

توسط این گزینه میتوانید محل و موقعیت شماره صفحه را معین کنید. این گزینه دارای دو انتخاب بشرح زیر است :

1- سرصفحه Top of page -Header
2- پائین صفحه Bottom of page – Footer

 

• ترازبندی Alignment :

توسط این گزینه میتوانید نوع تراز خود را یعنی محل قرار گرفتن شماره صفحه را تنظیم کنید.

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۷
محمد مهدی امجدیان

office

آفیس

ستون

مایکروسافت word

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">