به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

به نام زیبای بی همتا

وبلاگ تخصصی کامپیوتر و فناوری اطلاعات / صفحه ی رسمی مهندس محمد مهدی امجدیان

وای‌فای مستقیم چیست و چگونه کار می‌کند؟

يكشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ق.ظ


وای‌فای مستقیم چیست و چگونه کار می‌کند؟


امروزه تعداد گجت‌ها و رایانه‌هایی که قابلیت استفاده از وای‌فای مستقیم را دارند به شدت رو به افزایش است و این قابلیت به عنوان یک المان مهم در  اکثر دستگاه‌های الکترونیکی امروزی گنجانده‌ شده‌است. به لطف قابلیت وای‌فای کاربران می‌توانند علاوه بر انتقال اطلاعات و دیتا به طور بی‌سیم از خدمات دیگری مثل اتصال به شبکه‌های داخلی و یا شبکه جهانی اینترنت نیز بهره ببرند.

فناوری وای‌فای در ابتدا با نام ad-hoc WiFi به منصه ظهور گذاشته شد و بعدها با تعمیم همین فناوری یک فناوری کامل و بی‌نقص با نام Wi-Fi Direct یا وای‌فای مستقیم ساخته شد و به سرعت پیشرفت کرده و به عنوان یک استاندارد در تمامی عرصه‌های فناوری شناخته شد. مهم‌ترین تفاوت وای‌فای مستقیم با فناوری پیشین قابلیت شناسایی و اتصال خودکار به شبکه‌ها و دستگاه نزدیک بود. در ادامه قصد داریم هرآن‌چه در مورد وای‌فای و کارکرد آن لازم به ذکر است را بیان کنیم. با ما همراه باشید…

مفهوم کلی

شما ممکن است در حال حاضر دستگاه‌های بسیاری داشته باشید که با استفاده از وای‌فای مستقیم کار می‌کنند. برای مثال دستگاه پخش ROKU 3 دارای ریموت کنترلی است که به جای استفاده از بلوتوث یا مادون قرمز از فناوری وای‌فای مستقیم استفاده می‌کند. البته که این ریموت کنترل به شبکه‌های بی‌سیم دیگر متصل نمی‌شود و فقط در یک شبکه دو سره بین دستگاه پخش و خودش کارکرد دارد، به طوری‌که اگر این دستگاه را به رایانه یا لپ‌تاپ خود متصل کنید سیستم‌عامل شما شبکه ایجاد شده بین این دو را با نام DIRECT-roku-### شناسایی می‌کند اما قادر به اتصال به این شبکه نخواهد بود زیرا پسورد شبکه مذکور مابین دستگاه و کنترل دستگاه محفوظ است.

این یکی از ساده‌ترین قابلیت‌های وای‌فای است به این شکل شما لازم نیست یک پروسه بعضا پیچیده را برای نصب و همگام سازی کنترل و دستگاه‌های کنترل‌شونده که در مواردی بسیار پیچیده‌تر از یک دستگاه پخش صوتی ساده هستند طی کنید. بلکه وای‌فای مستقیم به کار برده شده میان این دو به سادگی ارتباط متقابل آن‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد.

wifi1

استفاده‌های دیگر

نمایشگر بی‌سیم Miracast که مدت زیادی از رونمایی آن نمی‌گذرد نیز با استفاده از وای‌فای مستقیم کار می‌کند. هرچند که این نمایشگر در استفاده از بعضی دستگاه‌های خاص ناتوان است ولی در عین حال با دستگاه‌های جانبی یک سیستم معمول مثل ماوس و کیبورد به خوبی توسط وای‌فای مستقیم ارتباط برقرار می‌کند. این دستگاه به طریق مشابه امکان اتصال به یک پرینتر بی‌سیم بدون نیاز به پیوستن به یک شبکه خاص را نیز فراهم می‌کند.

سیستم‌عامل اندروید نیز از قابلیت وای‌فای مستقیم پشتیبانی می‌کند. هرچند هنوز تعداد کمی از اپلیکیشن‌های این سیستم‌عامل قابلیت استفاده از فناوری مذکور را دارا هستند ولی انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک بر تعداد این اپلیکیشن‌ها افزوده شود.

بسیاری از دستگاه‌ها و گجت‌های الکترونیکی دیگر در حال حاضر از وای‌فای مستقیم به جای سخت‌افزارهای سیستمی دیگر مانند بلوتوث استفاده می‌کنند. چرا که وای‌فای مستقیم به آن‌ها قابلیت اتصال بی‌سیم را بدون درخواست هرگونه تغییرات سخت‌افزاری اعطا می‌کند و این خود نقطه قوت بزرگی به شمار می‌آید.


نحوه کارکرد

وای‌فای مستقیم از چهار استاندارد اصلی پشتیبانی کرده و عملکرد خوبی ارائه می‌دهد.

  1. WiFi: وای‌فای مستقیم با استاندارد WiFi از همان فناوری استفاده می‌کند که سایر دستگاه‌ها برای انتقال دیتا با مودم‌های بی‌سیم از آن بهره می‌برند. گجتی که از این استاندارد بهره می‌برد می‌تواند خود به یک نقطه دسترسی (Access Point) تبدیل شود تا سایر دستگاه‌ها با اتصال به آن از یک شبکه داخلی استفاده کنند، این ویژگی قبلا در فناوری ad-hoc نیز قابل استفاده بود اما با استفاده از استاندارد WiFi شما می‌توانید علاوه بر نصب و راه‌اندازی آسان از ویژگی جست‌وجوی و اتصال خودکار نیز بهره ببرید.
  2.  وای‌فای مستقیم مابین گجت و سرویس‌دهنده: این پروتوکل به گجت‌هایی که از ویژگی وای‌فای مستقیم پشتیبانی می‌کنند اجازه می‌دهد تا یکدیگر و سرویس‌های پشتیبانی شده توسط یکدیگر را قبل از اتصال شناسایی کنند. برای مثال گجت شما می‌تواند قبل از برقراری هرگونه اتصال بی‌سیم از میان یک لیست بلندبالا سرویس‌دهنده یا گجتی را انتخاب کند که امکان پرینت گرفتن بی‌سیم را نیز داراست.
  3.  Wi-Fi Protected Setup: اتصال بی‌سیم دو دستگاه مختلف به یکدیگر که از قابلیت وای‌فای مستقیم پشتیبانی می‌کنند به طور خودکار از طریق استاندارد “نصب وای‌فای حفاظت شده” یا WPS انجام می‌پذیرد. این اتصال اغلب از لحاظ امنیتی مطمئن نبوده و بهتر است کاربران آن را به استاندارد دیگری تغییر دهند، زیرا شرکت‌های سازنده اغلب رمز عبورهای ساده‌ای برای این نوع اتصالات تعبیه می‌کنند.
  4.  WPA2: این استاندارد با پشتیبانی از قابلیت رمزنگاری یکی از امن‌ترین راه‌های استفاده از وای‌فای به شمار می‌رود. از این استاندارد با نام‌هایی مثل Wi-Fi peer-to-peer و یا Wi-Fi P2P نیز یاد می‌شود. در استفاده از این استاندارد دو دستگاه که از قابلیت وای‌فای مستقیم پشتیبانی می‌کنند مستقیما و بدون استفاده از هیچ مودم بی‌سیمی به یکدیگر متصل می‌شوند.

wifi2

استفاده‌های معمول

در طول مطلب سعی شد مثال‌هایی از استفاده‌های معمول و مختلف فناوری وای‌فای را برای شما برجسته کنیم. شما می‌توانید با استفاده از وای‎‌فای مستقیم دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های مختلف را به هم متصل کنید. برای مثال می‌توانید یک گجت اندرویدی را به لپ‌تاپ ویندوزی خود وصل کرده و از قابلیت‌های آن‌ها مثل شبکه اینترنت و یا انتقال داده‌ها استفاده نمایید. البته این فناوری هنوز هم در ابتدای راه قرار دارد و تا همگام‌سازی کامل استانداردها و کاربری در دستگاه‌های مختلف جای پیشرفت بسیار دارد.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۰
محمد مهدی امجدیان

وای فای

وایرلس

نظرات  (۲)

۱۴ مهر ۹۶ ، ۱۶:۱۴ real psychic readings
سلام، فقط می خواستم ذکر کنم، من این را دوست داشتم
پست. بامزه بود. در حال ارسال پست!
۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۰۴ شکیب شریفی
ممنون خیلی مفید بود
پاسخ:
با سلام
خواهش می کنم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">